CZYM JEST SIX SIGMA i DMAIC?

CZYM JEST SIX SIGMA? CO TO DMAIC?

W tym artykule dowiesz się czym jest Lean Six Sigma oraz DMAIC i jak można je zastosować w usługach i produkcji.

Metodologia Six Sigma jest repozytorium różnych sprawdzonych zasad i technik jakości.  Opracowana na podstawie koła jakości Williama Edwardsa Deminga, Six Sigma składa się 5 faz (DMAIC):

  • Zdefiniuj (DEFINE)
  • Zmierz (MEASURE)
  • Analizuj (ANALYSE)
  • Popraw (IMPROVE)
  • Skontroluj (CONTROL)

Specjaliści Six Sigma przechodzą przez wszystkie etapy i optymalizują procesy biznesowe krok po kroku.

DLACZEGO SIX SIGMA?

Sigma (σ) jest literą alfabetu greckiego, która oznacza się standardowe odchylenie w populacji. Celem metodologii Six Sigma (6σ) jest proces wolny od wad. Poziom sigma wskazuje na zakres osiągnięć organizacji w dążeniu do procesu wolnego od wad. Osiągnięcie poziomu sigma 6 oznacza dosłownie: popełniasz pomyłkę jedynie 3,4 razy na milion. (to znaczy, że na milion faktur masz do wysłania tylko trzy faktury korygujące).

Przy pomocy praktycznych przykładów (część z nich znajdziesz na naszym BLOGU) nasi doświadczeni trenerzy (poznasz ich TUTAJ) zapewnią ci znajomość metodologii Six Sigma.

SIX SIGMA JAKO METODOLOGIA

Tradycyjne organizacje akceptują poziom sigma 2-3. To oznacza, że te organizacje w rzeczywistości akceptują w 67.000 do 308.000 defektów na milion możliwości. Rosnące zapotrzebowanie na jakość ze strony konsumentów rodzi świadomość, że organizacje muszą działać na wyższym poziomie sigma. Metodologia Six Sigma dostarcza wskazówki dla strukturalnego doskonalenia procesów biznesowych w celu osiągnięcia pożądanego poziomu sigma bez dużych nakładów inwestycyjnych lub głębokiej restrukturyzacji.

Między innymi metodologia Six Sigma uwzględnia:

  • Poprawę wydajności, jakości i zadowolenia klienta
  • Punkty zwrotne dla “nierozwiązywalnych” problemów
  • Krótki czas zwrotu kosztów i wysoki zwrot z inwestycji (ROI)
  • Solidny plan działania (mapa drogowa) z konkretnymi narzędziami
  • “Lepsze jest tańsze” – Mikel Harry

Six Sigma jest zorientowanym na projekt podejściem do doskonalenia procesów. Wykorzystuje strukturę organizacyjną skupioną na metodologii Six Sigma w celu zapewnienia pomyślnego wdrożenia.

WYMAGANIA KLIENTA JAKO NORMA DLA DZIAŁANIA

Glos klienta (wymagania klienta) stanowi punkt wyjściowy projektu Six Sigma. Organizacje pracujące w oparciu o metodologię Six Sigma są znane z wysokiego poziomu zadowolenia swoich klientów i światowej klasy osiągnięć, jeżeli chodzi o jakość. Metodologia Six Sigma zapewnia konkretne i praktyczne narzędzia do mapowania wymagań klientów i wykorzystania tych informacji jako punktu wyjścia dla doskonalenia procesów.

PRODUKCJA KONTRA USŁUGI

Six Sigma jest metodologią zarządzania jakością, która pierwotnie skupiała się na redukcji zmian w przemyśle wytwórczym.  W przeszłości często uważano, że jakość w sektorze usług nie może być łatwo mierzona. W ciągu ubiegłego dziesięciolecia przyjaciele i wrogowie zgodzili się co do tego, że procesy w sektorze usług można mierzyć i w ten sposób dostarczają one cennych danych dla redukcji zmian. Stąd też Lean Six Sigma wraz z DMAIC można stosować zarówno w usługach jak i w produkcji.

SZKOLENIE W ZAKRESIE LEAN SIX SIGMA

Jak wspomniano wcześniej, wdrażanie Six Sigma będzie wymagało struktury organizacyjnej z różnymi rolami. Poczynając od sponsora poprzez lidera projektów po wsparcie administracyjne. Te role będą pełnione przez specjalistów Six Sigma, określanych jako Yellow Belts, Green Belts, i Black Belts (żółte pasy, zielone pasy i czarne pasy).

Przeczytaj o naszych kursach, zapoznaj się z Przewodnikiem Kursów lub pobierz Katalog Szkoleń.

 

Want to learn more or have a question?

Request our prospectus.

  • DD ukośnik MM ukośnik RRRR
  • To pole jest używane do walidacji i powinno pozostać niezmienione.

Zapoznaj się z naszym katalogiem, aby uzyskać pełny obraz naszych kursów szkoleniowych.

POBIERZ NASZ KATALOG