Lean Six Sigma w finansach – poprawa cashflow

W jaki sposób Six Sigma może pozytywnie wpłynąć na cashflow w firmie?

Według Wikipedii cash management obejmuje wszystkie czynności związane z optymalizacją przepływów finansowych pomiędzy firmą, bankiem i podmiotami trzecimi, a także pomiędzy niezależnymi częściami firmy. Zarządzanie gotówką jest również określane jako „logistyka finansowa” i ma również wyraźny związek z logistyką towarową. W końcu sprzedaż lub zakupy towarów przekładają się na przepływy pieniężne. Istnieją zarówno przychodzące, jak i wychodzące przepływy pieniężne i rzadko są one takie same, dlatego tworzone są salda gotówkowe, bankowe i rozliczeniowe.

Zarządzanie przepływami pieniężnymi obejmuje wszystkie czynności niezbędne do transferu płynności, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy.

Zastosowanie Six Sigma do zarządzania przepływami pieniężnymi

Jeśli spojrzymy na zarządzanie przepływami pieniężnymi szerzej niż na to, co faktycznie dzieje się na przykład w departamencie zarządzania gotówką, wówczas trzeba również uwzględnić przepływy pieniężne, które są „ukryte” w procesie operacyjnym. Z mojego doświadczenia wynika, że ​​zarządzanie przepływem pieniędzy nie zaczyna się, gdy pieniądze faktycznie znajdują się na koncie bankowym, ale zarządzanie przepływem pieniędzy zaczyna się już od upewnienia się, że wszystko, co może być zafakturowane, jest fakturowane bezbłędnie i tak szybko, jak to możliwe, oraz że wszyscy dłużnicy również zapłacili w uzgodnionych warunkach.

W ramach operacyjnego przepływu procesów przedsiębiorstwa praca jest wykonywana dla klientów, którzy są regularnie fakturowani nie lub często zbyt późno, w wyniku czego przepływ pieniędzy do organizacji nie jest ustalany lub jest ustalany zbyt późno. Mierząc i analizując proces operacyjny lub krok po kroku części procesu operacyjnego, można wprowadzać ulepszenia, a następnie umieszczać w nim element kontrolny (KPI).

Praktyczny przykład

W styczniu 2015 roku Imtech Building Services zmagał się z trudnościami finansowymi, które nie pokrywały się z innymi firmami z branży instalacyjnej. Środki pieniężne w kasie były ograniczone ze względu na realizację kapitałochłonnych i przynoszących straty projektów, w tym na linii Północ-Południe, niezrealizowane przychody ze zrealizowanych, ale jeszcze niezafakturowanych usług w ramach umów serwisowych oraz zaległych należności. Ilość gotówki była tak ograniczona, że ​​spółka nie była już w stanie wywiązywać się ze swoich bieżących zobowiązań bez pomocy finansowej spółki dominującej.

Projekt Six Sigma, w który był zaangażowany zespół, był przepływ zakończonych prac konserwacyjnych (zlecenia serwisowe), które nie zostały jeszcze zafakturowane. To określiło krok 1 (Definiuj) w procesie DMAIC. Krok 2 (Pomiar) polegał na pomiarze procesu. Wynikiem tego pomiaru było to, że bon usługowy pozostawał na miejscu średnio przez dziesięć tygodni po dokonaniu zgłoszenia przed wystawieniem faktury. Udało nam się pobrać te dane z systemu Navision Maintenance. Krok 3 (Analiza) polegał na przeanalizowaniu tych danych i zarejestrowaniu przyczyn tych opóźnień za pomocą narzędzia Six Sigma. Wykorzystaliśmy do tego diagram rybiej ości.

Dzięki uporządkowaniu danych według przyczyny (w naszym konkretnym przypadku według metody pracy, systemu informatycznego, kierownictwa, dostawców, umów z klientami i pracowników) opóźnienia, dało to jasny obraz tego, gdzie należy podjąć środki w kroku 4 ( Poprawa). Rozwiązując najpierw problemy, które nie były ze sobą powiązane i od razu miały duży wpływ na czas realizacji – zgodnie z tzw. zasadą nisko wiszących owoców – czas realizacji od gotowego zgłoszenia do wystawienia faktury został skrócony w ciągu dwóch miesięcy ze średnio dziesięciu tygodni do średnio czterech tygodni, podczas których główna i ważna rola kierownicza była zarezerwowana dla nowego wówczas działu rozliczeń w FSSC. Osiągnięto poprawę z zyskiem ponad 4 mln euro. Wreszcie, w kroku 5 (Kontrola), opracowano stały KPI, który codziennie wizualizował zlecenia serwisowe, które nie zostały jeszcze zafakturowane, ale zostały już zgłoszone jako gotowe do działu rozliczeń, zespołów kontraktowych, a także kierownictwa.

Zapoznaj się z naszymi szkoleniami, dzięki którym możesz zbudować kulturę ciągłego doskonalenia i wdrażać codzienne usprawnienia.

Przeczytaj o naszych kursach, zapoznaj się z Przewodnikiem Kursów lub pobierz Katalog Szkoleń.

Zapytaj o szkolenie Lean Six Sigma

  • DD slash MM slash YYYY

Zapoznaj się z naszym katalogiem, aby uzyskać pełny obraz naszych kursów szkoleniowych.

POBIERZ NASZ KATALOG