Człowiek w centrum Lean Management!

Człowiek w centrum Lean Management!

Lean Management, znane również jako Lean Enterprise i Lean Thinking, to filozofia zarządzania oparta na strukturze ciągłego doskonalenia, rozwinięta przez firmę Toyota. W Toyocie Lean Management jest integralną częścią Systemu Produkcyjnego Toyoty. W skrócie, jest to struktura zarządzania i kultura organizacyjna, które zachęcają każdego współpracownika do maksymalizacji wartości dla klienta.

Czy narzędzia i metody Lean będą dobrze funkcjonować, jeśli człowiek nie znajduje się w centrum naszej wizji, strategii i działań?

Istnieje wiele firm, które wdrażają Lean i są rozczarowane po roku lub dwóch, ponieważ stwierdzają, że oczekiwane rezultaty nie zostały osiągnięte. Na początku osiąga się imponujące wyniki w krótkim czasie. Jednak z biegiem czasu ludzie stają się mniej entuzjastyczni, a wyniki nie są monitorowane.

Nigdy nie można zapominać, że za każdą zmianą stoją ludzie, którzy chcą się rozwijać i spełniać, więc uwzględnienie ich w nowych metodologiach jest kluczowe dla sukcesu takich inicjatyw.

I tak jest w przypadku Toyoty: siłą Toyoty jest to, że zarząd zobowiązał się do inwestowania w swoich pracowników i zawsze będzie wspierać kulturę ciągłego doskonalenia. W ideologii Lean pracownicy są podstawą dobrych procesów, zadowolonych klientów i rentownych produktów. Muszą zapewniać długoterminowy sens istnienia firmy.

Organizacja ucząca się to cel Toyoty. Organizacja ucząca się dla Toyoty oznacza: nieustanne doskonalenie pracowników poprzez refleksję (Hansei) i zapewnianie ciągłego doskonalenia. To jest uważane za główne zadanie zarządu. Menedżerowie Lean często mówią: „Zajmujemy się ludźmi”.

Jeśli chcesz, aby twoi współpracownicy się uczyli, nie powinieneś im mówić, co mają robić, ponieważ staną się „naśladowcami, którzy przestaną myśleć”. Jeśli chcesz, aby twoi współpracownicy się uczyli, nie powinieneś dawać im odpowiedzi, ale zadawać pytania. Jeśli chcesz, aby twoi współpracownicy się uczyli, musisz ich skłaniać do refleksji, zachęcać do eksperymentowania i umożliwić popełnianie błędów, pod warunkiem, że z każdego dnia wyciągną wnioski (Hansei).

Firmy, które wdrożyły system Lean i nie uwzględniły czynnika ludzkiego w procesie wdrażania Lean, zazwyczaj osiągają rozczarowujące wyniki w porównaniu z tymi, które uwzględniają czynnik ludzki!

Szacunek dla człowieka i rozwój kompetencji są bardzo ważne i mają bezpośredni wpływ na przyjęcie przez organizację systemu Lean; co może wyjaśnić lub rzucić światło na ścisły związek między wydajnością techniczną a integracją czynnika ludzkiego w tych organizacjach (silna korelacja!).

Szacunek organizacji dla jej pracowników przekłada się na ich zaangażowanie w pracę i ich wkład w proces wdrażania Lean.

Szacunek musi stać się czymś głęboko odczuwalnym dla każdej osoby w organizacji. Szacunek dla każdej jednostki obejmuje naturalnie szacunek dla pracowników, klientów, dostawców, społeczności i całego społeczeństwa.

Większość członków zespołu powie, że bycie szanowanym jest najważniejszą rzeczą, której oczekują od swojego pracodawcy. Kiedy ludzie czują się szanowani, dają znacznie więcej niż tylko swoje ręce; dają również swoje umysły i serca!

Zapraszamy na szkolenie Black Belt i Green Belt

Zapoznaj się z naszym katalogiem, aby uzyskać pełny obraz naszych kursów szkoleniowych.

POBIERZ NASZ KATALOG