Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia pomiarów! W jednym kroku projektu Lean Six Sigma omawiamy podstawową wydajność procesu: jak dobrze proces przebiega w obecnej sytuacji? Wydajność procesu, wyrażona wartością Y, nazywana jest zdolnością procesu. Wartość zdolności procesu w obecnej sytuacji jest częścią wydajności bazowej.
Zdolność procesu
Zdolność procesu jest ważna z następujących powodów:
- Uzyskanie wglądu w aktualną wydajność procesu w porównaniu z wymaganiami procesu
- Uzyskanie wglądu w wydajność „najlepszego przypadku”
- Identyfikacja czynników wpływających na zdolność procesu poprzez:
- obserwowanie anormalnych form dystrybucji
- obserwowanie niestabilności procesu w czasie
- obserwowanie wartości odstających lub nieprawidłowych wyników
Istnieją różne sposoby określania zdolności procesu. Statystyki opisowe I następujące graficzne narzędzia analityczne mogą być stosowane do reprezentowania zachowania procesu na podstawie zebranych danych:
- Rozkład Normalny
- Histogram
- Boxplot
- Run Chart
- Wykres kontrolny
- Diagram Pareto
Wydajność bazowa
Na podstawie zebranych danych określono bieżącą wydajność procesu, wyrażoną jako wartość wyjścia procesu Y. Wartość Y zależy od tego, co jest mierzone zgodnie z planem zbierania danych. Y można wyrazić jako temperaturę, czas, prędkość lub dowolną inną jednostkę. W zależności od rodzaju danych będzie odchylenie standardowe i średnia Y. W poprzednich paragrafach omówiono trzy bezwymiarowe jednostki, które mierzą wydajność procesu: Z-score, Cp, Cpk. Zdolność procesu można wyrazić w tych jednostkach. Upewnij się, że w karcie projektu uwzględniono aktualną zdolność procesu, wyrażoną w jednej z tych jednostek.
W przypadku danych atrybutów (dyskretnych) zdolność można wyrazić jako „DPMO” lub procent defektu. Poniżej przykład dla danych ciągłych i atrybutów:
Załóżmy, że Twoim celem jest zmniejszenie liczby przypadków, w których klienci muszą czekać dłużej niż 2 minuty (120 sekund), dzwoniąc do działu obsługi. Aby określić aktualną zdolność procesu, możesz na przykład zmierzyć 1000 przypadków w okresie 1 tygodnia. Umieszczasz je w Excelu, obliczasz średnią i odchylenie standardowe.
Okazuje się, że średni czas oczekiwania wynosi 90 sekund, a odchylenie standardowe 15 sekund.
Oznacza to, że wartość Cpk wynosi: (120-90) / (3*15) = 0,67.
Z-score to liczba przypadków, w których odchylenie standardowe „mieści się” między średnią, a granicą zewnętrzną, czyli (120-90) / 15 = 2.
Nie można obliczyć Cp, ponieważ istnieje tylko jedna zewnętrzna granica.
Jeśli jednak Twój projekt miałby zmniejszyć liczbę zawieszeń, dysponowałbyś danymi tak lub nie (atrybut). W celu określenia możliwości mierzy się liczbę rozłączeń z całkowitej liczby dzwoniących. Dzięki temu obliczasz DPMO i / lub wartość Z jako swoje możliwości.
Zapraszamy również na szkolenie Lean Six Sigma Black Belt i szkolenie Lean Six Sigma Green Belt.
Przeczytaj również:
Zapoznaj się z naszym katalogiem, aby uzyskać pełny obraz naszych kursów szkoleniowych.
POBIERZ NASZ KATALOG