DEFINICJA PROBLEMU

DEFINICJA PROBLEMU

 

W tym artykule przybliżamy zakres projektu i przekładamy problem klienta lub jego życzenie na konkretne wymagania dotyczące jakości procesu. Ponadto zostanie podjęta decyzja, dla którego z tych wymagań zostanie opracowany projekt usprawnienia. W terminologii Lean Six Sigma głos klienta przekłada się na krytyczny dla jakości.

Krytyczne dla jakości CTQ

Krytyczny dla jakości (CTQ) to termin używany dla najważniejszych mierzalnych cech produktu lub procesu. CTQ odnosi się do standardu wydajności/wykonania/jakości, który należy spełnić, aby zadowolić klienta. Jest to związek między wymaganiami klienta, a krytycznym problemem będącym przedmiotem projektu poprawy. Zwykle w projekcie zawiera się 1 lub 2 CTQ. Określenie CTQ jest postrzegane jako pierwszy krok w podejściu DMAIC i zapewnia skupienie się na projekcie. CTQ musi być wyrażone w obiektywny, mierzalny sposób, choć niekoniecznie liczbowo. Czasami VOC (Głos Klienta) jest już wyspecyfikowane i nie różni się zbytnio od CTQ, w takim przypadku nie będziemy wymuszać sztucznej różnicy.

Diagram drzewa, znany również jako CTQ-Flowdown. Diagram drzewa jest tworzony przez umieszczenie Głosu Klienta na najwyższym poziomie i poniżej wszystkiego, co się do tego przyczynia, na poziomie CTQ. Następnie klient / sponsor i lider projektu wybierają CTQ do pracy w oparciu o to, gdzie leży największa potrzeba ulepszeń. Zwykle jest to miejsce, w którym jest największa konieczność lub największa potrzeba poprawy. Później, w fazie pomiaru, jeśli to konieczne, wybrany CTQ jest przekładany na jasny i mierzalny Projekt-Y. Nawiasem mówiąc, czasami jako Belt otrzymałeś już projekt na poziomie CTQ lub nawet konkretnego Y. W takim przypadku spróbuj dowiedzieć się, jakie są rzeczywiste potrzeby klienta i dlaczego Twój projekt jest ważniejszy niż inne możliwe projekty, które spełniają te same potrzeby klientów.

 

Karta projektu (The project charter)

Określenie CTQ, które zostaną uwzględnione w ramach projektu, stwarza skupienie się na tym, co zostanie ulepszone. Aby przeprowadzić tę poprawę w ustrukturyzowany sposób i utrzymać projekt w zarządzaniu, sporządzany jest zwarty plan projektu. W Lean Six Sigma nazywa się to Kartą Projektu. Karta projektu zapewnia jasność co do celu projektu i podejścia. Zapewnia kierunek zespołowi, utrzymuje go na kursie w kierunku celu projektu i zapewnia mapę drogową dla realizacji projektu. Ponadto Karta Projektu to umowa pomiędzy klientem, a Green/Black Beltem prowadzącym projekt. Zwykle klient jest określany jako „Sponsor” i to on jest właścicielem problemu na początku projektu i rozwiązania na końcu. Sponsor to także osoba, która zapewnia ludzi i środki.

SIPOC: zarys opisu procesu

Opis procesu zapewnia wgląd w rozwój produktu lub usługi oraz w relacje między różnymi działami. Proces definiuje się następująco:

Seria działań, które wykorzystują jeden lub więcej danych wejściowych i zamieniają je w dane wyjściowe, które mają wartość dla klienta.

Schematyczne przedstawienie zarysu procesu (mapa procesu):

  • Pomaga zespołowi zrozumieć proces
  • Zapewnia, że wszyscy członkowie zespołu mają tę samą perspektywę
  • Weryfikuje zakres projektu
  • Zapewnia skupienie zespołowi
  • Pomaga zidentyfikować obszary, które podlegają (ale także poza) Twoją kontrolą
  • Jest narzędziem komunikacji służącym do wyjaśniania procesu innym, zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie
  • Tworzy pomost między kartą projektu, a późniejszą pracą

 

Materiały, zasoby i dane potrzebne do przeprowadzenia procesu (składają się z rzeczowników)

Zbiór działań, które wymagają co najmniej jednego typu danych wejściowych i tworzą dane wyjściowe, które mają wartość dla klienta (składają się z czasowników)

Produkty materialne lub czasem usługi niematerialne, które są wynikiem procesu – który ma zaspokajać potrzeby klienta (składa się z rzeczowników).

Osoba lub organizacja, która otrzymuje wynik twojego procesu. Może być wewnętrzny lub zewnętrzny.

Dostawca: osoba lub organizacja dostarczająca dane wejściowe do Twojego procesu

Opisując wysokopoziomową mapę procesu, stosuje się następujące punkty początkowe:

Symbole lub kształty geometryczne są używane do reprezentowania różnych rodzajów działań, na przykład czynności, kontroli, decyzji.

  • Linie łączące lub strzałki służą do łączenia działań, wskazując przy tym kolejność i przebieg procesu.
  • Proces reprezentuje obecną sytuację (taką, jaka jest), a nie pożądaną sytuację w przyszłości (która ma być).

Mapowanie strumienia wartości (VSM)

Mapowanie strumienia wartości to technika Lean używana do analizowania i projektowania przepływu materiałów i informacji potrzebnych do dostarczenia produktu lub usługi do klienta. Technika powstała w Toyocie i jest znana jako „mapowanie przepływu materiałów i informacji”. Mapowanie strumienia wartości można zastosować do praktycznie każdego łańcucha wartości.

 

Zapraszamy również na szkolenie Lean Six Sigma Black Belt i szkolenie Lean Six Sigma Green Belt.

 

Zapoznaj się z naszym katalogiem, aby uzyskać pełny obraz naszych kursów szkoleniowych.

POBIERZ NASZ KATALOG