W moich projektach i szkoleniach często słyszę: „No tak, zdarza się, ale nic na to nie poradzimy – to błąd ludzki.” Ta słynna i nieunikniona „ludzka pomyłka”… Jakby była czymś nieuchronnym, jakimś rodzajem fatum czy odwiecznej klątwy. „Zwykły pech”, powiedziałby ktoś.
Podczas niedawnej podróży do Japonii byłem zaskoczony widokiem maszynistów pociągów i metra wykonujących dziwny rytuał na stacjach lub nawet w kabinach podczas jazdy (co łatwo można zaobserwować z wagonu). W idealnie skrojonych mundurach i białych rękawiczkach zdawali się czasem mówić sami do siebie, wykonując wielkie gesty – wyciągając ramię i wskazując to na peron, to na sygnalizację, albo na jeden z przyrządów sterowniczych. Żaden Japończyk nie wydawał się uważać tego za dziwne. Tylko turyści obserwowali te „pantomimy” z rozbawieniem i zaintrygowanymi uśmiechami.
Podczas gdy w Europie „pokazywanie palcem” uznaje się za niegrzeczne, w Japonii jest to uznawane za niezbędne w przypadku pewnych zadań wysokiego ryzyka. Ta praktyka, zapewniająca doskonałość i zapobiegająca błędom, jest szczególnie powszechna w przemyśle oraz transporcie (kolejowym, metra, lotniczym). Podejście to rozprzestrzeniło się na wiele innych dziedzin aktywności w Japonii, a jej początki sięgają początku XX wieku. Praktyka ta została zapoczątkowana przez maszynistę Yasoichi Hori, który opracował ją, aby zrekompensować swój słabnący wzrok.
Wprowadzenie do Shisa Kanko
Shisa Kanko – Pointing and Calling
Ten rytuał nazywa się Shisa Kanko (指差喚呼), co można przetłumaczyć jako „wskazywanie i nazywanie”. Polega na skojarzeniu zadania z ruchem oraz werbalizacji czynności. W praktyce oznacza to wskazanie palcem elementu, który należy skontrolować, nazwanie go na głos, a następnie wykonanie odpowiedniej akcji.
Na przykład, jeśli sygnalizacja wskazuje ograniczenie prędkości do 80 km/h, maszynista nie poprzestaje na rzuceniu okiem na licznik. Zamiast tego używa swojego palca wskazującego, aby wskazać tablicę, wypowiadając „80 km/h”, następnie wskazuje licznik prędkości i mówi „kontrola prędkości 80 km/h”, a w razie potrzeby dostosowuje prędkość i podaje nową wartość. Ta metoda „finger pointing” pomaga w identyfikacji i potwierdzaniu ważnych wskaźników, co zwiększa koncentrację i redukuje błędy.
Inny przykład: podczas postoju na stacji maszynista wychodzi na peron, aby sprawdzić kilka punktów, zanim ponownie ruszy. Wskazuje i kontroluje wzrokiem przód pociągu, a następnie tył, wypowiadając odpowiednie komunikaty: drzwi zamknięte, nic nie wystaje (np. ubrania), nikt nie stoi zbyt blisko pociągu itd. Po powrocie do kabiny wskazuje tor i sygnalizację, nazywając rodzaj sygnałów, numer toru oraz działania, które należy wykonać na przyrządach sterowniczych, aby uruchomić skład.
Teoretyczne podstawy Shisa Kanko
Shisa Kanko opiera się na zasadach procesów kontroli poznawczej oraz paradygmacie przełączania zadań. Metoda ta obejmuje serię celowych działań, takich jak patrzenie, wskazywanie, mówienie i słuchanie, co pomaga zaangażować mózg i promować skupioną uwagę. Dzięki stosowaniu Shisa Kanko, pracownicy mogą poprawić swoją zdolność do przełączania się między zadaniami, zmniejszyć liczbę błędów i zwiększyć ogólną wydajność. Metoda ta jest również wspierana przez badania z zakresu ergonomii przemysłowej, które wykazały, że Shisa Kanko może zmniejszyć liczbę błędów nawet o 85%. Procesy kontroli poznawczej i paradygmat przełączania zadań są kluczowe dla zrozumienia, dlaczego ta metoda jest tak skuteczna – angażują one różne obszary mózgu, co prowadzi do lepszej koncentracji i mniejszej liczby pomyłek.
Potęga Shisa Kanko w Occupational Safety
Ten rytuał – który z pozoru może wydawać się infantylny – jest kluczowym elementem bezpieczeństwa w japońskim transporcie kolejowym. Japońska sieć kolejowa jest jedną z najgęstszych na świecie, przewożącą cztery razy więcej pasażerów niż we Francji. Codziennie z samego metra w Tokio korzysta około 9 milionów osób. Wypadki są tam niezwykle rzadkie, a Shisa Kanko jest jednym z kluczowych czynników tego sukcesu.
Badanie przeprowadzone w 1996 roku w Japonii wykazało, że stosowanie Shisa Kanko pozwoliło zmniejszyć liczbę wypadków o 85%. Ayanori Sato z Laboratorium Ergonomii Japońskiego Instytutu Badań Technicznych Kolejnictwa odkrył, że liczba błędów spadła z 2,36 na 100 działań do 0,38 na 100 działań dzięki wdrożeniu tej praktyki. Dalsze badania prowadzone w 2011 roku przez Kazumitsu Shinoharę potwierdziły skuteczność Shisa Kanko w złożonych i zmiennych warunkach.
Z tego powodu inne systemy transportowe, takie jak nowojorskie metro, również przyjęły tę metodę. W Nowym Jorku, od 1996 roku, maszynista wskazuje palcem linie zebry na peronie, aby upewnić się, że metro jest prawidłowo ustawione przed otwarciem drzwi.
Mechanizmy Shisa Kanko i Cognitive Control Processes
Badania wykazały, że połączenie gestu (wskazanie palcem) z werbalizacją aktywuje mechanizmy poznawcze, które znacznie zwiększają uwagę. Badania z zakresu ergonomii przemysłowej (industrial ergonomics) podkreślają, że Shisa Kanko wpływa na bezpieczeństwo i kontrolę poznawczą w różnych środowiskach pracy. Do najważniejszych procesów należą:
- Ukierunkowana uwaga: Wskazywanie i nazywanie wymusza koncentrację na zadaniu, poprawiając precyzję działań.
- Mnemotechnika: Nazywanie rzeczy na głos pomaga w zapamiętywaniu kolejności działań, zapobiegając popadaniu w automatyzm.
- Świadoma kontrola: Shisa Kanko wspiera świadome kontrolowanie działań, eliminując odruchowe, powierzchowne reakcje.
- Informacja zwrotna: Połączenie gestu i głosu wzmacnia mechanizm informacji zwrotnej, umożliwiając lepsze monitorowanie i korektę wykonywanych czynności.
Wpływ Shisa Kanko na bezpieczeństwo pracy
Shisa Kanko ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo pracy. Dzięki stosowaniu tej metody, pracownicy mogą zmniejszyć liczbę błędów, poprawić świadomość sytuacyjną i zwiększyć ogólne bezpieczeństwo. Metoda ta jest szczególnie skuteczna w środowiskach o wysokim ryzyku, takich jak przemysł kolejowy, gdzie konsekwencje błędów mogą być poważne. Shisa Kanko udowodniło, że może ratować życie i zapobiegać wypadkom, co czyni ją niezbędnym narzędziem w promowaniu bezpieczeństwa pracy. Japońscy konduktorzy pociągów stosują tę metodę, aby zapewnić bezpieczną obsługę pociągów i zmniejszyć ryzyko wypadków. Dzięki Shisa Kanko, konduktorzy są w stanie lepiej monitorować ważne wskaźniki poprzez werbalne potwierdzenia, co przekłada się na wyższy poziom bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów.
Zastosowania Shisa Kanko przez Japanese Train Conductors
Shisa Kanko najlepiej sprawdza się w operacjach sekwencyjnych, w których każdy gest ma znaczenie, a kolejność działań jest kluczowa. Dlatego jest powszechnie stosowany w transporcie, zadaniach konserwacyjnych, budownictwie, medycynie, montażu przemysłowym (np. Toyota) i lotnictwie. W japońskim systemie kolejowym, zarówno obsługa peronów jak i konduktorzy pociągów, stosują Shisa Kanko, aby zwiększyć świadomość sytuacyjną i zapewnić bezpieczeństwo pasażerów przed przyjazdem pociągu. Gdy pociąg wjeżdża na stację, obsługa peronu i konduktorzy wykonują rytualne gesty, takie jak wskazywanie na ważne wskaźniki i znaki, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność operacji.
Jednak metoda ta wymaga rygorystycznego szkolenia. Jak tłumaczy Shigeru Haga, profesor Uniwersytetu Tokijskiego, nawet w Japonii pracownicy muszą przechodzić intensywne ćwiczenia na symulatorach, aby przezwyciężyć początkową niechęć do publicznego wskazywania i mówienia na głos. Dopiero po kilku tygodniach praktyki zauważają korzyści i przestają odczuwać dyskomfort.
Zastosowanie Shisa Kanko w praktyce
Wnioski
Choć początkowo może wydawać się niewygodna lub nawet śmieszna, metoda Shisa Kanko przynosi wymierne korzyści w postaci większej precyzji i bezpieczeństwa. To przypomnienie, że czasami warto przezwyciężyć początkowy dyskomfort, ponieważ „śmieszność nie zabija, ale niektóre błędy – tak.”
Chcesz wiedzieć więcej lub masz dodatkowe pytania?
Zamów nasz bezpłatny katalog.