Jednym z wielu narzędzi w skrzynce narzędziowej Lean jest metodologia 5S. Wywodząca się z japońskiej filozofii zarządzania, metodologia 5S odnosi się do pięciu japońskich słów, które opisują sprzątanie lub porządkowanie. Warto pamiętać, że 5S to nie tylko narzędzie, ale także sposób myślenia, który odzwierciedla zorganizowany proces myślowy, widoczny w zastosowaniu narzędzia w miejscu pracy. W ramach Lean, ta metodologia i sposób myślenia są specjalnie używane, aby uczynić miejsce pracy bardziej efektywnym, co tworzy podstawę do ciągłego doskonalenia. Ostatecznie oznacza to, że wyniki firmy są również pozytywnie wpływane!
JAK TO DZIAŁA?
Aby użyć metody 5S, musisz postępować zgodnie z 5 krokami, które tworzą tę metodę. Jak powinno być z narzędziami Lean, to naprawdę jest takie proste. Aby Cię rozpocząć, opiszemy poniżej każdy z 5 kroków.
SEIRI: SORTUJ
Wiele miejsc pracy jest pełnych przedmiotów, które są rzadko, jeśli w ogóle, używane. Ludzie po prostu mają tendencję do gromadzenia rzeczy. W ramach tego pierwszego kroku zaczniesz określać, które przedmioty są faktycznie potrzebne do wykonywania zadań. Wybierz obszar, od którego zaczniesz, i zacznij umieszczać etykiety lub naklejki na każdym przedmiocie, który nie jest potrzebny do operacji, nie znajduje się w odpowiednim miejscu lub nie jest obecny w odpowiedniej ilości. Wszystkie te przedmioty są następnie przenoszone do centralnego obszaru zbierania. Mogą opuścić ten obszar tylko wtedy, gdy ktoś rzeczywiście będzie mógł i chciał ich użyć. W ten sposób przedmioty są redystrybuowane tam, gdzie są potrzebne. Przedmioty, które nie zostaną zebrane po pewnym czasie, powiedzmy miesiącu, mogą być usunięte, poddane recyklingowi lub w inny sposób zutylizowane.
SEITON: UŁÓŻ I ZORGANIZUJ
Następny krok polega na nadaniu przedmiotom stałego miejsca w Twojej przestrzeni roboczej. Najpierw usuń wszystkie pozostałe przedmioty i umieść je w niewielkiej odległości. Następnie kategoryzuj wszystkie przedmioty w zależności od częstotliwości ich używania. Kategorie godzinowe, tygodniowe, miesięczne i roczne mogą wystarczyć, ale śmiało twórz kategorie, które będą odpowiadać Tobie i Twojemu zespołowi. Po zakończeniu procesu kategoryzacji możesz umieścić najczęściej używane przedmioty najbliżej miejsca, gdzie są potrzebne. Inne przedmioty są umieszczane dalej.
Teraz, gdy wszystkie Twoje przedmioty są umieszczone we właściwych miejscach, musisz upewnić się, że będą one tam odkładane po użyciu. Połącz to z zarządzaniem wizualnym, rysując linie na podłodze farbą, gdzie puszki farby powinny być, lub odrysuj narzędzia na ścianie, aby stworzyć wizualne przypomnienia o ich umiejscowieniu. W biurach, Seiri jest na przykład silnie odzwierciedlone w Polityce Czystego Biurka.
SEISO: SPRZĄTAJ
Po usunięciu zbędnych przedmiotów i uporządkowaniu pozostałych, nadszedł czas, aby upewnić się, że miejsce pracy jest czyste i pozostaje takie. Pierwsza dokładna sesja sprzątania jest prosta, ale utrzymanie czystości jest znacznie trudniejsze. Aby zapewnić czystość miejsca pracy, konieczne jest stworzenie procesu sprzątania i przestrzeganie go przez Ciebie i Twoich kolegów. Czyste miejsca pracy są bezpieczniejsze, bardziej produktywne i działają płynniej, więc nie oszczędzaj energii na tym kroku! Dodatkową korzyścią jest to, że tworzy się poczucie własności, po dokładnym sprzątaniu będziesz uważał, że ten obszar pracy jest Twój!
SEIKETSU: STANDARYZUJ
Teraz będziesz pracować nad standaryzacją, tworząc spójne podejście do sposobu wykonywania zadań i procedur. Pierwszym celem jest ustanowienie podstawowych zasad dla miejsca pracy, w którym zadania 5S są zintegrowane z regularnymi zadaniami roboczymi.
Drugim celem jest zapobieganie. Ustal jasne zasady, aby zapobiec gromadzeniu zbędnych przedmiotów, łamaniu procedur i zanieczyszczaniu maszyn lub materiałów. Twórz struktury i ustal zasady, aby upewnić się, że osiągniesz te dwa cele Seiketsu.
SHITSUKE: UTRZYMAJ ZMIANY
Ostatni krok jest prawdopodobnie najtrudniejszy w metodzie 5S. Utrzymanie wprowadzonych zmian nie jest proste, ponieważ chodzi tu o zachowanie. Celem Shitsuke jest utrzymanie poprzednich 4 kroków i uczynienie z nich nawyku. Ludzie z reguły są niechętni zmianom, a zmiana ustalonych zachowań może być trudna.
Aby to ułatwić, możesz zrobić wiele rzeczy. Spróbuj robić zdjęcia pożądanej sytuacji, tworzyć biuletyny lub podręczniki, przeprowadzać audyty zespołowe i zarządcze oraz organizować spotkania na stojąco, aby upewnić się, że Ty i Twój zespół utrzymacie wprowadzone zmiany!
ROZPOCZĘCIE PRACY Z 5S
Czy jesteś zainteresowany nauką metody 5S? Zapoznaj się z naszym internetowym kursem 5S! W tym krótkim kursie online nauczysz się wszystkich szczegółów metody 5S, jej kroków i jak od razu wdrożyć ją w praktyce. A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak zacząć pracę z 5S lub Lean Six Sigma, po prostu wyślij nam e-mail, a z przyjemnością pomożemy Ci zacząć!
Chcesz wiedzieć więcej lub masz dodatkowe pytania?
Zamów nasz bezpłatny katalog.